Thursday, 26 January 2012

Hari Jumaat..


Assalamualaikum semua..apa khabaq?? semoga kawan kawan sentiasa sihat la yer..
yang skit demam ke, toksah sedih sedih.. tu semua ujian daripada ALLAH nak tengok kita ni sabar ke tak dengan ujian daripadaNYA... sabar ye..

oke.. tadi kami bukak la fb..search punya search punya search..tetiba kami jumpa cerita yang berkaitan pasal hari jumaat..haa.. hari ni kan hari jumaat.. nak tahu apa yang kam jumpa?? ni dia>>

Pada suatu hari, ketika Aishah menjahit baju pada waktu sahur, tiba-tiba jarumnya terjatuh. Secara kebetulan, lampu yang dipasang sejak tadi dipasang.

Nabi Muhammad masuk dalam kegelapan tetapi wajahnya yang bercahaya itu menyebabkan Aisyah berjaya mengutip kembali jarum yang terjatuh.

“Wahai Muhammad, alangkah bercahayanya wajahmu,” kata Aisyah.

Kemudian, dia menyambung, “Siapakah yang tidak akan melihatmu pada hari kiamat?”

Nabi Muhammad menjawab, “Orang yang bakhil.”

Aisyah bertanya lagi, “Siapakah orang yang bakhil?”

“Orang yang bakhil itu ialah orang yang tidak mengucap selawat ke atasku apabila mendengar namaku disebut,” jawab Nabi Muhammad.

haa... crita pasal selawat nabi...
so lpas ni, selaula berselawat ke atas nabi..
nak tahu tak rahsia selawt ni??
kami pernah la dengar ustaz kat sekolah kami cakap, semasa amaln kita ditimbang dengan mizan kat akhirat nanti, ada yang timbangan kebaikan nya banyak dan ada yang sedikit..dan ada pula yang sama banyak..
jika amalan kita sama banyak, nabi Muhammad akan meletakkan serbannya kat sebelah timbangan kebaikan orang tu.. maknanya.. timbangan kebikan akan jadi lebih berat la kan?? kalau timbangan sebelah kebaikan banyak, apa lagi..syurga la jawabnye..

so..moral of the story.. selaluah berselawat keatas Nabi kita Nabi Muhammad Saw..
tak rugi kan?? kepada sahabat sahabat muslimat kat luar sana, jangan ingat mse kita ABC(ALLA bagi cuti) tu, kita tak boleh beribadat langsong... selawat dan bezikir adalah antara amalan yang amat digalakkan pada masa masa macam ni.. amalan ni bukan sahaja dapat jadi pelindung kita semasa di dunia malah mampu memberi syafaat kepada kita di akhirat nanti...

Wallahu a'lam...

No comments:

Post a Comment