Wednesday, 20 February 2013

Self Confidence!!



halooo.. hai3..  hmm~ lame btol tak updae blog ni~ k.. tanak cakap panjang, aku nak share ngan korang korang sume berkenaan sikap manusia nih..
haa.. kalau korang sume prasan la kan, semua orang ada identiti mereka sendiri~
yang hensem, ngan rambut terpacaknye, yang comel ngan perangai keanak anaknnye, dan banyak lagi..
ALLAH swt telah berfirman:
mafhumnya: Sungguh, Kami telah menciptakan manusia dalam bentuk yang sebaik baiknya. 
(at Tin 95: 4)

hmm.. kalao korang nak tahu la kn, aku dulu sangat sanagt sangat sangat lah KURANG KEYAKINAN DIRI.. haa.. nak taw sebab utamanye??
tengok gamba ni..


hehe.. korang paham kn?? hehe.. tu la sbabnye.. sampai nak cakap kat depan aku malu, nak berkomunikasi ngan kengkawan aku malu, malah nak jumpa cikgu pon malu.. hmm.. nak jadi apa la aku ni kn??
siap berangan lagi nak pakai pendakap gigi, nak buat rawatan wajah dsb.. hehe~ tahape hape je..

sampai lah suatu hari, aku tengok tv tak ingat la apa nama rancangan nye, tapi penyampai ceramah tu seorang ustazah.. nak dijadikan cerita, dalam rancangan tu ada seorang perempuan ni bertanya satu soalan kat ustazah tu.. bunyinya lebeyh kurang cegini laa..

"Ustazah, saya mempunyai masalh kurang keyakinan diri. Hal ini kerana saya mempunyai penampilan yang kurang menarik dan saya sering berfikiran negatif apabila mahu bertindak. Jadi, soalan saya ialah apakah tindakan yang patut saya ambil bagi menangani masalah ini??"

gedebuk!!
terasa sperti ustazah tu jatuh atas aku *merepek..  haha.. 
KENA BATANG IDONG SNIRI..

jadi, jawab ustazah tu " ORANG YANG KURANG KEYAKINAN DIRI, SAMA SEPERTI KITA KURANG KEYAKINAN TERHADAP PENCIPTA DIRI ITU, YAKNI ALLAH.."

hmm.. bila dengar jawapan ustazah tu, baru aku sedar yang kayakinan diri ni sangat penting.. sebabnya diri kita ni milik Allah, Allah yang menciptakannya dan Allah sahaja yang mengetahui kehebatan ciptaannya itu.. jadi, kita sebagai peminjamnya mestilah memanfaatkannya dengan sebaik baiknya.. sesungguhnya hanya Allah sahaja yang mengetahui hikmah setiap ciptaannya.. spt dalam firmannya:


Fighting has been enjoined upon you while it is hateful to you. But perhaps you hate a thing and it is good for you; and perhaps you love a thing and it is bad for you. And Allah Knows, while you know not.
(al Baqarah 2:216)

mungkin ap yang kita tak suka tu mendatangkan kebaikan kepada kita dan mungkin apa yang kita suka tu adalah mudarat bagi kita.. sesungguhnya Allah sahaja yang mengetahui.. redha dan tawakal yea~

lpas ni, jangan kurang keyakinan diri dah taw.. kita kena yakin yang Allah sentiasa setia ngan kita, sama ada kita buat kebaikan atau kejahatan.. kalau kita buat kebaikan, DIA akan bantu kita dan bila kita buat kejahatan, DIA akan tegur kita dengan cara caraNYA tersendiri..

JUST BE YOURSELF AND NEVER GIVE UP!! 
CIPTAAN ALLAH SWT ADALAH YANG TERHEBAT!!
yakinlah~


No comments:

Post a Comment