Wednesday, 3 April 2013

DOAKU DAN DOAMU.. ^^

hoi3... hehe.. result spm pon dh dapat..
 alhamdulillah syukur kepada ALLAH~ ok la jgak..
tak sia2 cuak gle airu kan??
 ^^ hehe..
today, i wanna to share with u laaz pasai satu citer nih..(maaf.. bhasa rojak).. 
tentang doa yang sangat hebat.. copy paste je dr kawan km.. hehe~ 
skurang2 ley share ngan ampe sume kan~

baiklah.. ctenye bgini...

Kali pertama bumi diciptakan, bumi selalu bergoyang,
 bergoncang dan tidak berputar dengan stabil malah tidak berputar pada paksinya.

 Pekara ini merungsingkan para malaikat lalu para malaikat menghadap Allah SWT; 
 "Wahai Rabb Yang Maha Mengetahui, mengapa bumi ini bergoyang?" Tanya para malaikat. 
 "Kerana belum dipaku." Jawab Allah singkat.
 "Lalu, bagaimana Engkau memaku bumi Wahai Rabb?" Tanya malaikat lagi.
 "Aku akan menciptakan gunung-ganang." Jawab Allah.

 Setelah itu, Allah terus menciptakan gunung-ganang di berbagai belahan bumi. Apa yang terjadi adalah sememangnya benar setelah diciptakannya gunung-ganang, bumi pun diam kemudian berputar sesuai paksinya.
 Maka kemudian gunung dikenali sebagai paku bumi yag diciptakan Allah SWT.
 Paku merupakan benda keras yang terbuat dari besi. 

Setelah Allah menciptakan paku bumi iaitu gunung-ganang, kemudian para malaikat pun bertanya lagi; "Ya Rabb, adakah yang lebih kuat dari paku?"
 "Ada!" Jawab Allah. "Iaitu api, yang dengan panasnya dapat melelehkan besi."
 "Adakah yang lebih kuat lagi selain api, Ya Rabb?" Tanya malaikat. 
 "Ada! Yakni air yang dapat memadamkan api." Jawab Allah lagi.
 "Jadi Ya Rabb, adakah yang lebih kuat dari air?" Sambung malaikat.
 "Ada! Iaitu angin, yang kerananya dapat membawa air ke mana pun ia berhembus." Jawab Allah lagi.
 "Tapi Ya Rabb, adakah yang lebih kuat daripada semua itu (gunung, api, air dan angin)?" Malaikat bertanya lagi.

 "Ada! Iaitu nafas hamba-Ku yang berdoa kepada-Ku. Kerana sesungguhnya doa itu mampu mengubah takdir-Ku." Demikian Allah SWT menjelaskan..

 (Sumber: Hadis Kudsi).

p/s: so so so, the moral of the story, perbanyakkan lah doa.. teringat kata2 akak usrah aku dlu..katanya..

"ALLAH makbulkan doa sesorang sbb ALLAH sayang kat dia..
ALLAH lambat makbulkan doa seseorang sbb ALLAH suka dengar rayuan n suara hambanya tuu..
ALLAH tak makbulkan doa seseorang tu plak sebab ALLAH nak bagi sesuatu yang lbih baik dari ap yang dia mntak"

jadi, ap lagi.. never stop praying.. klo tak makbul pun banayk taw pahala kita dpat dari bdoa ni.. mne taw, pahala doa ni y mampu melepaska kita dari siksa neraka.. mana la taw kn~lagi pun doa kan senjata mu'min..
jadi.. jgn brenti bdo yea.. doa dngan hti sbb bisikan hati hanya ALLAH je tahu.. =3

No comments:

Post a Comment