Saturday, 27 October 2012

DUIT~

 
alooo sume..
sume sihat kan??
amiiin...
lamenye x tngok blog nie... dh jdik laman sesawang y pnoh ngan sawang...
fuh~
 
 

iyolah,,, beser la tu,,nk SPM la katakan...
entry kali ni sbenarnye tak tahu nak cakap pasal apa.. otah dah tepu dengan ilmu..
ko la.. nak share ngan korang pasal....
pasal...
pasal...
pasal...
:
:
:
:
...UJIAN...
haa...kita biasa dengar pasal ujian kan??
bila cakap pasal ujian ingat sekolah kan??
hmm...
sebenarnya apa yang dinamakn ujian ni??
 
Kamus Dewan: ~tngok sniri, jangan malas~
Pndapat Saya: ujian adalah cabaran yang kita perlu hadapi dengan penuh tekun dan sabar untuk mencapai sesuatu matlamat yang JITU...
haa... itulah ujian..
contoh ujian yang paling jelas ialah macam cerita dongeng yag terkenal masa kita kecik-kecik dulu, Kisah Rapunzel dan Rambutnya yang Panjang tu..
sang Putera Raja yang ingin mendapatkan Rapunzel terpaksa hadapi halangan yang sangat mencabar sebelum mendapatkan si Rapunzel yang cantik dan baik... contohnye kena berlawan dengan naga yang ganas, melalui lautan api yang panas membara dsb..
hanya putera yang benar benar tekun dan sabar berjaya mendapatkan sang puteri jelita idaman ramai tu...
begitulah juga ujian yang kita terpaksa lalui dalam hidup nie...
setiap manusia memiliki keinginan yang tersendiri... sbg contoh, anak anak inginkan basikal baru,  ayah nak kereta baru, mak nak pinggan mangkuk baru dan kita yang masih belajar ni pasti inginkan kejayaan dalam pelajaran... kita juga sebagai orang islam yang beriman pastinya mahukan SYURGA sebagai kediaman di alam akhirat kelak, bukan...
so... kita kena ingat, yang setiap keinginan kita tu pasti ada halangan dah ujian yang kita terpaksa lalui..
jadi sebagai penyelesaiannya kita hanya perlukan D~U~I~T..
yes... duit..
tahu tak duit tu apa??
D: doa
U: usaha
I: ikhtiar
T: tawakal
thats's all...
bi taufiqwannajah~
doakan sue yee...