Tuesday, 9 April 2013

MASA ITU NYAWA~


halo holala.. hehe~
masa itu nyawa.. wahh.. ske dnga ayat tu.. ayat yang slalu ckgu sejarah sy, ckgu habibah ulang dan ulang lam kelas.. ye la.. pepatah arab pon pernah mngatakan, al waqtu kasssaif, in lam taqta'tu qataaka.. waktu ibarat pedang, kalau kamu tak potongnya, dia akan potong kamu.. hmm~ paham2 je la ye..
slain tu Imam Shafie pon pernah mnagtakan bhawa perkara yang palin jauh daripada kita adalah masa lampau.. sososo, use your time wisely.. jangan buang masa!!

k.. today, sy nak share ngan korang status fb yang pleng km ske.. 
bace ngan x bace yee~

bukan nak promote toko bagus tu ye~ hehe
Di rumah ku ada satu jam dinding..
 Jam itu adalah jam utama dalam rumahku..
 Jam tersebut besar...
 Jam tersebut terletak di ruang rehat keluarga..

 Sudah menjadi kebiasaan aku melihat jam tersebut untuk mengetahui waktu.. 
Jam tersebut sentiasa mengingatkan aku akan waktu.. 

 Suatu hari jam tersebt rosak.. 
Setiap kali aku ingin mengetahui masa, pasti aku tengok jam tersebut.. 
Adoii.. dah tahu jam tu rosak, awat hang dok tengok lagi!! 
Begitulah bisik hatiku setiap kali terlihatkan jam tersebutbyang asik menunjukkan pukul 10.30.. 
Lalu, aku terus mencari jam yang menunjukkan waktu yang betul.. 
Jam tangan.. jam astro.. jam kompiter dsb.. 

 Keesokan harinya, abah mebelikan bateri baru untuk menggantikan bateri jam tersebut merujuk pada jam2 lain.. 
Setelah diperbetulkan jam itu, barulah seisi keluargakau dapat mengetahui waktu dengan lebih mudah dan tepat.. 

 #mungkin juga jam ini sama dengan hidup ni.. ketua tak semestinya betul.. adakalanya dia juga melakukan khilaf dan dosa.. kte sbagai orang2 y brada di skelilingnya perlu bertindak mmbetulkannya... berhak mengeluarkan pendapat dan teguran.. biar sama2 berubah.. cuba bayangkan jam tu cakap dia taknak tukar bateri baru, smpai bebila pun dia akan mnunjukkan waktu yang salah pd seisi keluarga sy(bley plak jam bcakap).. *lam 24 jam tu, 2kali je dia akn tnjuk waktu y tepat...tak ke sikit tuu(sbg sorang ketua)..

~demi masa~wal asr~

^^

Wednesday, 3 April 2013

DOAKU DAN DOAMU.. ^^

hoi3... hehe.. result spm pon dh dapat..
 alhamdulillah syukur kepada ALLAH~ ok la jgak..
tak sia2 cuak gle airu kan??
 ^^ hehe..
today, i wanna to share with u laaz pasai satu citer nih..(maaf.. bhasa rojak).. 
tentang doa yang sangat hebat.. copy paste je dr kawan km.. hehe~ 
skurang2 ley share ngan ampe sume kan~

baiklah.. ctenye bgini...

Kali pertama bumi diciptakan, bumi selalu bergoyang,
 bergoncang dan tidak berputar dengan stabil malah tidak berputar pada paksinya.

 Pekara ini merungsingkan para malaikat lalu para malaikat menghadap Allah SWT; 
 "Wahai Rabb Yang Maha Mengetahui, mengapa bumi ini bergoyang?" Tanya para malaikat. 
 "Kerana belum dipaku." Jawab Allah singkat.
 "Lalu, bagaimana Engkau memaku bumi Wahai Rabb?" Tanya malaikat lagi.
 "Aku akan menciptakan gunung-ganang." Jawab Allah.

 Setelah itu, Allah terus menciptakan gunung-ganang di berbagai belahan bumi. Apa yang terjadi adalah sememangnya benar setelah diciptakannya gunung-ganang, bumi pun diam kemudian berputar sesuai paksinya.
 Maka kemudian gunung dikenali sebagai paku bumi yag diciptakan Allah SWT.
 Paku merupakan benda keras yang terbuat dari besi. 

Setelah Allah menciptakan paku bumi iaitu gunung-ganang, kemudian para malaikat pun bertanya lagi; "Ya Rabb, adakah yang lebih kuat dari paku?"
 "Ada!" Jawab Allah. "Iaitu api, yang dengan panasnya dapat melelehkan besi."
 "Adakah yang lebih kuat lagi selain api, Ya Rabb?" Tanya malaikat. 
 "Ada! Yakni air yang dapat memadamkan api." Jawab Allah lagi.
 "Jadi Ya Rabb, adakah yang lebih kuat dari air?" Sambung malaikat.
 "Ada! Iaitu angin, yang kerananya dapat membawa air ke mana pun ia berhembus." Jawab Allah lagi.
 "Tapi Ya Rabb, adakah yang lebih kuat daripada semua itu (gunung, api, air dan angin)?" Malaikat bertanya lagi.

 "Ada! Iaitu nafas hamba-Ku yang berdoa kepada-Ku. Kerana sesungguhnya doa itu mampu mengubah takdir-Ku." Demikian Allah SWT menjelaskan..

 (Sumber: Hadis Kudsi).

p/s: so so so, the moral of the story, perbanyakkan lah doa.. teringat kata2 akak usrah aku dlu..katanya..

"ALLAH makbulkan doa sesorang sbb ALLAH sayang kat dia..
ALLAH lambat makbulkan doa seseorang sbb ALLAH suka dengar rayuan n suara hambanya tuu..
ALLAH tak makbulkan doa seseorang tu plak sebab ALLAH nak bagi sesuatu yang lbih baik dari ap yang dia mntak"

jadi, ap lagi.. never stop praying.. klo tak makbul pun banayk taw pahala kita dpat dari bdoa ni.. mne taw, pahala doa ni y mampu melepaska kita dari siksa neraka.. mana la taw kn~lagi pun doa kan senjata mu'min..
jadi.. jgn brenti bdo yea.. doa dngan hti sbb bisikan hati hanya ALLAH je tahu.. =3