Saturday, 28 January 2012

Study Biology..(^^,)

 
 
hey sume!!
i'm coming!!heheh..

hmm..nk cakap sal ape ye??
oke2..nak cakap pasal BIOLOGY la..
hmm..korang minat bio x??
km suke sangat bio sebab ia saaaaaangaaat berkait rapat dengan kajian terhadap tubuh badan kita..

nak cakap tentang tajuk yang baru kami belajar, iaitu tentang 3 BENTENG PERTAHANAN DALAM BADAN MANUSIA...
haa..korang taw tak dalam badan korang ada spesyel punya 'askar' yang ALLAH ciptakan dalam badan kita ni..
hmm..
dahsyat kn??
meh kita kaji...
 
BENTENG 1

benteng ni biasa-biasa jer sebab dia menghalang pathogen daripada masuk dalam badan kita..
contoh benteng 1 ialah kulit(skin)  dan mukus(mucus)..
ok, taw x ap contoh mukus tu?? haa..contohnye air liur dan air mata kita..
mukus ni mengandungi bahan bahan kimia yang mampu menghapuskan pathogen tu sume..
terer x?subhanallah..

BENTENG 2

oke, benteng yang kedua ni plak lebih tertumpu kepada function leucocytes iaitu sel darah putih.. nie gambarnye..





dalam pertahan yang kedua ni, sel darah putih yang terdapat kat bahagian luka atau mukus yang dah diserang oleh pathogen akan menjalankan tugasnya..
dalam keadaan macam ni, sel darah putih akan melingkari pathogen2 tu guna dia punya False Foot dan menelannya..
hmm..apa jadi lepas tu??
haa.. sel darah putih tu akan secrete enzime yang menyebabkan pathogen pathogen tu mati..
WaAw..dahsyat kn??
hmm..apa jadi kalau sel darah putih pun tak dapat halang pathogen tu??
haa..ni la gunanya sistem pertahan yang ketiga...

BENTENG 3

Bila sampai ke peringkat ke tiga ni, rupanya pathogen ni akan bebaskan antigen yang akan meransang LYMPHOCYTES kita untuk menghasil kan antibodi..
antibodi yang bersifat spesifik ni seterusnya akan menyerang semua antigen tu membentuk 'antigen-antibody complex'
 @spesifik= antibody ni boleh menyerang antigen jenis yang meransang penghasilannya je. kalau antigen jenis lain masuk, antibodi jenis lain pulak akan dihasilkan..
dahsyat tak??
subhanallah..

oke, stiap yang ALLAH jadikan ni adalah kerana nak suruh manusia berfikir, kan??
sekarang,  apa yang kita dapat fikir daripada penciptaanNYA ni??
meh kita tengok..

(^^,)  ALLAH menjadikan manusia ni sebaik-baik kejadian..
cuba kita renumgkan betapa banyak sistem imunisasi yang ALLAH bina kat dalam badan kita ni kan? tapi, pernahkah kita perasan akan semua ni?
ALLAH pun dah berfirman...

sesungguhnya kami telah mnciptakan manusia dgn sebaik-baik kejadian
~atTin 95:4~
 
subhanallah..alhamdulillah..
 
(^^,) Pentingnya kerjasama..

kita tengok tadi, ketiga-tiga sistem pertahan ni saling bekerjasama antara satu sama lain kan?
bila satu sistem gagal, sitem seterusnya meneruskan perjuangan...
itulah gunanya sahabat...apabila sahabatnya gagal atau merasa lemah, dialah yang menguatkan sahabatnye..
ukhwah..satu perkataan yang mudah diucap, namun sukar ditemui..


so, meh kita amalkan Prinsip AB nih..

A mbil yang baik

B uang yang keruh...(^^,)

kawan yang ada semasa kita gembira banyak sangat.. tapi, kawan yang ada semasa kita sedih atau memerlukan bantuan susah sangat nak jumpa..

betul la orang cakap, sahabat ketawa banyak tapi sahabat menangis jarang ditemui..
hmm.. setakat ni je la kot..
wallahu a'lam..

No comments:

Post a Comment