Tuesday, 18 December 2012

Gaza, we'll try to save you!!


hye korang..
hmm..harini ana nak buat kelainan sikit la..
hari ni ana nak buat kelainan sikit la.. hari ni ana nak bincang dengan korang semua tentang Gaza~
isu yang sangat HOT sekarang nih..haa..
ape yang korang tahu tentang Gaza??
hmm..mesti banyak kan??
hmm..kesian ana tengok diorang, tak pasal pasal diserang oleh israel laknatullah tu..
eish., geram betul.tak pasal pasal, negara orang jadi mangsa..
bila kita tengok balik gambar gambar kat sana, sebak rase kan?
ye la, semua peringkat usia jadi mangsa. tak kira tua atau muda mahupun kanak kanak..
KEJAM!!jadi, kita kat sini, Malaysia negara yang aman dan kaya raya, kita Wajib membantu mereka selagi kita mampu.. antara bantuan yang kita boleh bagi seperti duit, makanan, ubat ubatan dan yang paling penting doa..

doa, senjata orang mukmin.. doa satu sedekah.. doa ibadah orang mukmin..

ok, apa lagi bantuan yang kita boleh bagi selain daripada bantuan material macam tu?
BETUL!! boikot!!
haa..nie cerita banar dari salah sorang sahabat yang paling rapat dengan ana.
dia ade tengok bicara dalam tvAlHijrah malam tadi, lepas tu tahu tak apa maklumat yang baru dia dapat?
penduduk UK(united kingdom), diorang ramai ramai 
boikot barangan dari Israel..
BOIKOT BARANGAN ISRAEL?
ye, betul.. tahu tak apa diorang cakap??
"sesiapa yang masuk ke dalam restoran Israel, dia telah membunuh seorang kanak kanak Gaza"

tapi tahu tak apa yang lebih mengejutkan lagi? diorang yang memboikot tu semuanya NON MUSLIM!!
subhanallah..kita yang MUSLIM nie amacam? ade kita boikot McD, KFC, MAGGI? ade ke masyarat ISLAM Malaysia nie yang buat macam tu? hmm..cam tidak je..makin aktif membeli barangan barangan Israel ade la.. ana tengok kedai KFC kat pekan Gerik ni, tak pernah lekang dengan orang..sentiasa ada je orang keluar masuk kedai tu..itu kat Gerik, pekan kat hulu Malaysia nuh.. kalu kat tampat tempat tumpuan seperti di KL apatah lagi..mungkin lebih rancak..mungkin~

haish..kita tahu kan yang setiap sen yang kita sumbangkan utuk membeli barangan Isrel nie akan digunakan untuk membeli peralatan perang yang diguna untuk membunuh rakyat palestin.. habis, asal kita masih tak sedar?? asyik memikirkan keselesaan diri sampai lupa penderitaan orang lain.. hmm..manusia~
hmm..lagi satu..masyarakat malaysia ni sume sibuk ber'kempen' je kan.. Free Gaza n macam macam kempen yang diadakan tapi kenapa masih ramai yang tak dapat maklumat tentang kekejaman Israel nie? atau masyarakat malaysia sniri yang dah lupa diri.. dok syiok sniri je.. tak mahu memikirkan saudara seislam yang lain.. ntah la.. wallau a'lam..
oke!! xpe2.. mulai sekarang moh le kita sesama sedar dan berazam untuk sama sama memboikot BARANGAN BUATAN ISRAEL tu.. dan..sama sama kita doakan saudara kita di sana.. 
that's all..







No comments:

Post a Comment